Jesteś tutaj

UFG: Nawet ponad milion złotych za jazdę motocyklem bez OC

W 2016 roku ubezpieczyciele przyjęli blisko 7,9 tysiąca roszczeń spowodowanych przez kierujących motocyklem, motorowerem lub skuterem – o 7% więcej niż w 2015 r.*. Do ponad 6,1 tys. wzrosła również liczba  ujawnionych przypadków braku obowiązkowej polisy OC (prawie +30% r/r)** – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

- Zwiększyliśmy liczbę kontroli, również wśród motocykli, motorowerów oraz skuterów i stąd wzrost liczby wezwań w tej grupie pojazdów. Wykrywane są bowiem również motocykle nieużytkowane, stojące dotychczas na przykład gdzieś w szopach czy piwnicach, które też muszą posiadać polisę OC tak długo jak są zarejestrowane – wyjaśnił Hubert Stoklas, wiceprezes Funduszu.

Więcej kontroli Funduszu wynika z rozwoju nowego narzędzia do wykrywania nieubezpieczonych, dzięki któremu trafniej rozpoznawane są pojazdy bez tej obowiązkowej polisy. Narzędzie to pozwala na identyfikację nieubezpieczonych bez kontroli na drodze, a tylko na podstawie analizy danych w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych UFG. Tzw. wirtualny policjant odpowiedzialny jest już za ponad 65% wezwań o zapłacenie kary za brak OC.

W tym roku kara dla właściciela jednośladu za brak ubezpieczenia wynosi maksymalnie 670 zł. Konsekwencje finansowe mogą być jednak znacznie większe, gdy kierujący spowoduje wypadek takim nieubezpieczonym pojazdem. Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie występuje do kierującego i właściciela o zwrot wypłaconej sumy. – Uczulamy zatem kierowców, że warto wydać te około 150 złotych na obowiązkową polisę OC jednośladu, gdyż regresy wobec nieubezpieczonych sprawców wypadków spowodowanych przez kierujących motocyklami coraz częściej przekraczają milion złotych –– podkreśla wiceprezes.

Jedne z najwyższych regresów w historii UFG dotyczą właśnie wypadków spowodowanych przez kierujących jednośladami. Tak jak w przypadku dwóch pijanych nastolatków (obaj bez uprawnień do kierowania) , którzy mieli wypadek na motocyklu. W wyniku zdarzenia pasażer jest na wózku inwalidzkim, a suma świadczeń (zadośćuczynienie, odszkodowanie, renta) wyniosła 1,3 mln zł. Z kolei po ponad milion złotych muszą zwrócić Funduszowi pijany sprawca wypadku, w wyniku którego poszkodowany (obaj motocykliści) doznał częściowego paraliżu, oraz nieletni w stanie nietrzeźwym prowadzący niezarejestrowany motocykl, będący sprawcą wypadku, w którym zginęła rowerzystka.

Dane UFG pokazują również rosnącą liczbę jednośladów (mierzoną sumą wystawionych polis OC) na polskich drogach – na koniec ub.r. było ich łącznie 108,5 tys., o 7% więcej niż w roku poprzednim.

Według statystyk policji w 2016 roku motocykliści uczestniczyli w Polsce w 2299 wypadkach drogowych (+7,6% r/r), w których śmierć poniosło 232 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów, zaś obrażenia odniosło 1846 motocyklistów oraz 221 pasażerów jednośladów. Z kolei w rekordowo bezpiecznym 2015 r. motocykliści uczestniczyli w 2136 wypadkach drogowych, w których zginęło 225 osób, a 2188 zostało rannych.

***

* 94% roszczeń dotyczyło strat majątkowych, pozostałe 6% osobowych/
** Aktualizacja na koniec maja 2017 roku; część wezwań może zostać jeszcze anulowana np. z powodu zbycia pojazdu lub jednak udokumentowania posiadania polisy OC.

(źródło: gu.com.pl, UFG)